به گزارش راهبرد معاصر «سوبراهمانیام جایشنکار» که در جریان نشستی صحبت میکرد، در پاسخ به سوالی در این باره که چرا بندر چابهار تا این اندازه برای هند مهم بوده و استراتژی دهلی نو در این باره چیست، وزیر خارجه هند پاسخ داد: «ما به دنبال توسعه مسیری برای دستیابی به آسیای مرکزی و فراتر از آن بودیم و این دلیل آن است که چرا بندر (چابهار) در ایران برای ما بسیار مهم است».
جایشنگار در ادامه سخنانش گفت: «بندر دیگری در ایران هست که بندر عباس است اما دوست داشتیم که بندری باشد که نزدیکترین مکان به هند باشد و در شرق ایران باشد و از این طریق هند به مناطق آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد».
وی در ادامه این سخنرانی به چالشهای پیش روی هند برای همکاری با ایران با وجود تحریمها اشاره کرد و گفت: «مشکلاتی در این زمینه داشتیم چون ایران تحت تحریمها قرار داشت و بسیاری از شرکتها برای همکاری در زمینه مالی با مشکلاتی مواجه میشدند اما ما پیشرفت ثابتی را در این زمینه داشتیم».
وزیر خارجه هند گفت: «هند از طریق بندر چابهار نه تنها به مناطق آسیای مرکزی دست خواهد یافت بلکه این احتمال وجود دارد که به روسیه نیز دسترسی پیدا کند و از طریق شمال ایران به روسیه برسیم و امروزه چگونگی ایجاد راههای مواصلاتی، برای دیپلماسی و روابط اقتصادی بسیار مهم است».
کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) چشم انداز و ابتکار هند برای کاهش زمان حمل محموله های دریایی برای رسیدن به روسیه و اروپا و ورود به بازارهای آسیای مرکزی است.
بندر چابهار که با کمک هند توسعه یافته، مرکز ترانزیت تجاری منطقه، به ویژه آسیای میانه است. دهلی نو با همکاری دولت ایران در توسعه فاز نخست پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد./فارس