هند: با وجود تحریم‌ها پیشرفت مداومی در توسعه بندر چابهار داشتیم-راهبرد معاصر
مصر رئیس گروه دی۸ شد سخنگوی وزارت خارجه: حملات اسرائیل منجر به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی یمن شد واکنش انصارالله به حمله هوایی اسراییل: به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم/ حمایت از غزه ادامه دارد حمله هوایی گسترده رژیم اسرائیل به صنعاء و الحدیده یمن + جزییات وزیر کابینه صهیونیستی: فعلا در سوریه می‌مانیم المیادین از وقوع یک انفجار بسیار مهیب در جنوب لبنان خبر داد عراقچی: امیدواریم سران دی۸ پیام محکمی درباره توقف جنایات اسرائیل به جهان بدهند «تروداویه» و «ستاریه ترنی» توسط ارتش روسیه آزاد شدند سارکوزی به یک سال زندان محکوم شد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در اقدامی نادر، سوئیس فعالیت حزب‌الله را ممنوع کرد هشدار عراقچی درباره طراحی آمریکا و اسرائیل برای تجزیه کشورهای اسلامی اشغال ۴۴۰ کیلومتر مربع از اراضی سوریه توسط رژیم صهیونیستی  آغاز نشست وزیران خارجه دی ۸ در قاهره با حضور عراقچی نخستین رئیس‌جمهور فرانسه که به مجازات زندان محکوم شد

هند: با وجود تحریم‌ها پیشرفت مداومی در توسعه بندر چابهار داشتیم

وزیر امور خارجه هند روز یکشنبه در مصاحبه‌ای بر اهمیت بندر چابهار ایران برای دهلی نو تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 07
کد خبر: ۱۸۲۹۸۲

به گزارش راهبرد معاصر «سوبراهمانیام جایشنکار» که در جریان نشستی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در این باره که چرا بندر چابهار تا این اندازه برای هند مهم بوده و استراتژی دهلی نو در این باره چیست، وزیر خارجه هند پاسخ داد: «ما به دنبال توسعه مسیری برای دستیابی به آسیای مرکزی و فراتر از آن بودیم و این دلیل آن است که چرا بندر (چابهار) در ایران برای ما بسیار مهم است».

جایشنگار در ادامه سخنانش گفت: «بندر دیگری در ایران هست که بندر عباس است اما دوست داشتیم که بندری باشد که نزدیک‌ترین مکان به هند باشد و در شرق ایران باشد و از این طریق هند به مناطق آسیای مرکزی دسترسی داشته باشد».

وی در ادامه این سخنرانی به چالش‌های پیش روی هند برای همکاری با ایران با وجود تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «مشکلاتی در این زمینه داشتیم چون ایران تحت تحریم‌ها قرار داشت و بسیاری از شرکت‌ها برای همکاری در زمینه مالی با مشکلاتی مواجه می‌شدند اما ما پیشرفت ثابتی را در این زمینه داشتیم».

وزیر خارجه هند گفت: «هند از طریق بندر چابهار نه تنها به مناطق آسیای مرکزی دست خواهد یافت بلکه این احتمال وجود دارد که به روسیه نیز دسترسی پیدا کند و از طریق شمال ایران به روسیه برسیم و امروزه چگونگی ایجاد راه‌های مواصلاتی، برای دیپلماسی و روابط اقتصادی بسیار مهم است».

کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) چشم انداز و ابتکار هند برای کاهش زمان حمل محموله های دریایی برای رسیدن به روسیه و اروپا و ورود به بازارهای آسیای مرکزی است.

بندر چابهار که با کمک هند توسعه یافته، مرکز ترانزیت تجاری منطقه، به ویژه آسیای میانه است. دهلی نو با همکاری دولت ایران در توسعه فاز نخست پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده